Din “viaţa” unor Mărci de renume

Coca-Cola

Coca Cola

"Coke" a fost comercializată fără a fi protejată ca şi marcă pâna la data de 27 martie 1944, când The Coca-Cola Company a înregistrat această marcă în Statele Unite. Dupa foarte mult timp de la lansarea produsului, compania s-a gandit să-şi protejeze marca. Iar cum “Cola” descrie produsul şi nu poate fi înregistrat ca atare, au incercat să înregistreze “Coca”, doar pentru a afla cu surprindere că fusese déjà înregistrată de către un fost angajat. Situaţia s-a rezolvat, însă, din pacate, cu bani (o jumatate de milion de dolari, o sumă uriaşă pentru acea vreme). Totul a început de la cateva pahare vândute pe stradă, la un preţ foarte mic. Ingeniosul personaj care a realizat prima dată, în 1886, în Atlanta, siropul pentru băutura Coca-Cola, a fost un farmacist, de meserie, pe numele său John Styth Pemberton. El prepara în curtea din spatele casei sale siropul care stă la baza celebrei băuturi. A dus un borcan cu sirop la farmacia Jacob's, unde a fost testat şi declarat excelent, apoi este pus imediat în vânzare cu preţul de 5 cenţi paharul. Nimeni nu ştie cu siguranţă ce înseamnă Coca-Cola, aşa a denumit contabilul lui John Pemberton băutura când a trecut invenţia în actele sale şi aşa i-a rămas numele până astăzi. În primul an s-au vândut în jur de 9 pahare de coca-cola în fiecare zi. În 1888, omul de afaceri Asa Griggs Candler a cumpărat Coca-Cola şi a creat The Coca-Cola Company. Prima Coca-Cola la sticlă a fost vândută în 1894. În 2009, acest brand valora aproape 70 de miliarde de dolari. Succesul pe piaţă se datorează în mare măsură imaginii de care se bucură marca ca urmare a publicităţii susţinute, Coca Cola fiind una dintre primele companii ale căror costuri de marketing le-au depăşit pe cele de producţie. Imaginea de autenticitate de care se bucură, identitatea coerentă în decursul timpului şi designul produselor contribuie la titlul de cel mai cunoscut produs din lume.

Jacuzzi

Jacuzzi

Jacuzzi® este unul dintre multele exemple de marca înregistrată ce intrat în limbajul oamenilor de pretutindeni. Pe la 1900, şapte fraţi pe nume Jacuzzi au emigrat din Italia în Statele Unite. Ei s-au stabilit în cele din urma pe Coasta de Vest în Berkeley. Primul lor loc de muncă a fost cel de mecanici auto. Unul dintre fraţi, Rachele, a devenit pasionat de avioane şi a început să facă schiţe de elice, tot el a inventând şi un monoplan, foarte celebru la acea data în America, denumit "scobitoare jacuzzi". Mai tarziu, Jacuzzi au infiintat o firma specializata in constructia de avioane "Jacuzzi Bros". În anul 1920 a avut loc un tragic accident şi unul dintre cei şapte fraţi Jacuzzi, Giocondo, moare.

Jacuzzi Bros

Dupa acest moment, ceilalţi fraţi au schimbat profilul companiei lor în producţie de pompe hidraulice pentru avioane, realizând şi un nou tip de pompă pentru izvoare de mare adâncime ce se remarca prin eficacitatea ei, folosită şi în agricultură. Datorită performanţelor ei, a primit numeroase distincţii naţionale şi internaţionale.

În 1948, fratele Candido a folosit experienţa companiei în producţia de pompe, pentru a dezvolta un model de pompă submersibilă pentru cada de baie, pentru fiul său care contactase o artrită reumatică în 1943 la vârsta de 15 luni. Jacuzzi Bros a scos pe piaţă această pompă J-300 în 1955, fiind un mare succes. Aceasta era foarte uşoară şi putea fi aşezată peste tot şi în orice baie. Medicii şi-au dat seama de efectele benefice pe care pompa era capabilă să le producă pentru bolnavi. Câţiva ani mai târziu, ei vor promova produsul, prescriindu-l atât in spitale, cât şi acasă la pacient. Datorită căutării ei peste tot in lume, starurile hollywood-iene încep să folosească produsele Jacuzzi pentru a se relaxa. Astfel, popularitatatea produselor a crescut de la o zi la alta.

În anul 1968, Roy Jacuzzi, un nepot al unuia dintre fraţii Jacuzzi, a inventat prima cadă whirpool (“baia romană”) autonomă total integrată. În anul 1970, el a creeat prima baie fierbinte pentru exterior. Senzaţiile pe care le producea acel obiect pus în funcţiune erau atât de intense, încât majoritatea oamenilor cu bani şi-au procurat câte un model, devenind o modă. În aceiaşi ani, firma începe să producă şi pompe şi căzi din ce în ce mai mari şi mai moderne. Ele beneficiau şi de posibilităţi de încălzire a apei. Astfel că produsele jacuzzi au devenit un simbol al vieţii de lux. De atunci putem vorbi de "spa" în adevăratul sens al cuvântului. Producţia a rămas la fabrica din Berkeley până în 1976, când a fost închisă şi mutată în sudul Californiei. În anii 80', Jacuzzi a inceput să comercializeze şi alte tipuri de produse. Dintre produsele unice ale companiei Jacuzzi, amintim brevetele pentru jeturi, pentru cascadele sub formă de curcubeu, pentru pereţii anti-lumină sau pentru scaunele ultra-confortabile.

Astăzi, Jacuzzi produce căzi cu hidromasaj, băi, dușuri, toalete, chiuvete și accesorii ce sunt de obicei găsite în locuinţe, hoteluri, şi la navele de croazieră, în spa-uri din întreaga lume. Produsele Jacuzzi sunt distribuite în aproximativ 60 de ţări din întreaga lume. Fabrica Jacuzzi asamblează produsele în China şi California şi are primul certificat din lume ISO 9001 pentru cada cu hidromasaj.

Xerox

Xerox

Numele Xerox este asociat cu un singur produs, cel inventat de companie: copiatoarele pe hârtie. Firma a fost înfiinţată în anul 1906 sub numele de Harold Company, actualul nume purtându-l din 1961. Marca a devenit cunoscută pentru prima dată în 1959, odată cu lansarea produsului Xerox 914, primul copiator automat din lume folosind hârtie obişnuită. Numele Xerox a fost total şi definitiv asociat copiatoarelor, ca lider incontestabil în domeniu, folosind o tehnologie din ce în ce mai avansată şi mai inventivă, susţinută de accentul pus pe cercetarea ştiinţifică în domeniu. Toate tentativele celor de la Xerox de a lansa produse din alte domenii (fax, sisteme informatice etc.) pe piaţă au însemnat tot atâtea eşecuri, nereuşind să îşi schimbe în rândul oamenilor identitatea de producător de copiatoare. Fiind primul pe piaţă pentru această categorie de produse şi investind susţinut în cercetare, Xerox a rămas în avantgarda descoperirilor tehnologice.

Pepsi-Cola

Pepsi-Cola

Pepsi Cola este considerată a doua băutură răcoritoare din lume, fapt ce a determinat clasarea mărcii printre cele mai valoroase 25 din lume. Pepsi – Cola a fost înfiinţată în anul 1898, denumirea companiei PepsiCo datând din anul 1965 după fuziunea companiilor Pepsi – Cola şi Frito – Lay. Până în anii ’50, Pepsi credea că preţul era cel mai bun mod de a concura gigantul Coca – Cola. După aceea, strategia de diferenţiere aplicată faţă de eternul concurent a făcut ca afacerea să ajungă la succesul de astăzi. Fiind prima pe piaţă, Coca – Cola a apelat întotdeauna la cuvinte precum clasic şi original, în timp ce Pepsi s-a concentrat pe identitatea mărcii sale, orientându-se pe noutate, pe atragerea tinerilor, pe un întreg stil de viaţă. O altă modalitate prin care Pepsi s-a diferenţiat de concurentul său este aspectul ambalajului, ca formă şi paletă coloristică şi fonturi futuriste. Şi strategia sa de distribuţie este diferită, Pepsi fiind primul produs străin vândut în Uniunea Sovietică.

Xerox

Nokia

Astăzi, marca Nokia este asociată doar cu telecomunicaţiile şi telefoanele mobile, dar povestea Nokia a început în 1865, când inginerul Frederik Idestam a deschis o fabrică de celuloză. Pe parcursul istoriei sale, compania (care a devenit Nokia Group în anul 1967) a activat pe diferite pieţe, printre acestea numărându-se hârtia, chimicalele, cauciucul, electronicele şi telecomunicaţiile. La sfârşitul anilor ’80, Nokia a devenit al treilea producător de televizoare din Europa. Lipsa unei identităţi coerente a mărcii a determinat în anii ’90 decizia de eficientizare a activităţii şi concentrarea resurselor pe o singură piaţă, a telecomunicaţiilor, astfel că Nokia deţine în prezent o treime din piaţa globală de telefonie şi jumătate din cea europeană. Activitatea de cercetare în domeniu şi capacitatea mare de producţie (peste jumătate de million de telefoane pe zi) a ridicat compania Nokia în fruntea pieţei telecomunicaţiilor.